Femeile sunt manageri mai buni decît bărbaţii? [română/text]
Daca in trecut femeile erau privite cu scepticism daca isi
doreau sa ocupe o functie de conducere, in prezent, aproximativ 11
milioane de companii sunt detinute de catre femei. In consecinta,
femeile aduc anual un profit de 2,5 bilioane de dolari si au in
subordine 19 milioane de persoane. Cifrele vorbesc de la sine despre
succesul pe care il au femeile intr-o functie de conducere. Care este
insa secretul acestora?
Nu este un secret faptul ca femeile au un alt mod de a aborda lucrurile, chiar si atunci cand vine vorba de afaceri.
Daca barbatii merg pe premiza de a comanda si de a controla, femeile
prefera sa se bazeze pe sprijinul echipei si pe intelegerea cu oamenii
din subordine.
„Femeile manager au o dorinta mai mare de a construi decat de a castiga”, spune Debra Burell, psiholog la institutul Mars-Venus din New York. Potrivit acesteia, „femeile sunt mult mai deschise la compromisuri si la parerile celorlalti”.
Barbatii in schimb considera ca, daca vor cauta sfaturi in alta parte,
vor fi perceputi ca niste lideri ce nu au raspunsuri la toate
problemele.
Femeile sunt mai tolerante
Pe langa aceasta, femeile tind sa fie mai bune la motivarea
personalului, incurajand comunicarea si fiind mult mai tolerante la
diferente. In plus, femeile reusesc sa identifice mai repede problemele
si deci, reusesc sa fie mai eficiente in gasirea unei solutii.
Pe de alta parte insa, barbatii reusesc sa ia decizii mai repede,
avand incredere in propria judecata. De asemenea, barbatii sunt
orientati catre atingerea unsor scopuri pe termen scurt.
Femeile ii intrec pe barbati atunci cand vine vorba de comunicare
si relatii interpersonale, insa succesul unei afaceri nu consta numai
in aceste doua calitati. Cum ramane insa cu lucrul in echipa si
gestionarea acesteia?
Potrivit lui Terry Levine, career-coach, femeile au tendinta sa
puna intrebari, barbatii sunt orientati spre aflarea raspunsurilor.
Prin faptul ca femeile isi pot comunica mai repede care le sunt
scopurile si de asemenea, isi arata aprecierea fata de ceilalti mai
usor, acestea tind sa fie mai bune la motivarea personalului si la
mentinerea angajatilor multumiti, asa ca din start elimina costurile
alocate recrutarii si instruirii noilor angajati.
Statisticile vorbesc de la sine
In anul 1996, compania advanced Teamware a realizat un studiu ce a
evaluat mai mult de 6000 de manageri. Acest studiu a inclus evaluari
acordate in mod anonim de catre directori si subordonati. Studiul a
luat in calcul o serie de aptitudini, precum rezolvarea problemelor,
controlarea situatiilor, capacitatile de leader, posibilitatea de a
comunica deschis cu angajatii etc.
Rezultatele?
Studiul a demonstrat faptul ca femeile exceleaza, atat in ceea ce
priveste calitatile interpersonale, cat si atunci cand vine vorba
despre capacitatile intelectuale. Mai mult, din 31 de factori
analizati, femeile au castigat detasat la 29 dintre acestia. Au pierdut
insa la capacitatea de a se controla pe sine, participantii declarand
ca femeile nu pot face fata usor propriilor frustrari.
De ce insa in raport cu barbatii, femeile nu se afla inca intr-un
numar semnificativ in pozitii de conducere? Cercetatorii considera ca
femeile au toate atuurile pentru a se afirma, insa barbatii tind sa nu
observe aceste calitati.