Joi, 26/12/2024, 07:56 Oaspete | RSS


Începători
Meniul site-ului
Categorii
Necategorizate [187]
Voting
Care tracker este mai organizat?
javascript:; javascript:;
Raspunsuri: 199
Statistică


În total online: 9
Oaspeţi: 9
Utilizatori: 0
Ultimii utilizatori
  • ColinLok
  • Francisml
  • Richiecit
  • Facebook fan

    Lecţii


    Principală | Profilul meu » Lecţii » Uncategorized » Necategorizate

    Credinţe fără Dumnezeu [română/text]
    In aceste vremuri de neincredere generalizata, cand nelinistea si
    deruta se instaleaza usor, criza marilor institutii, printre care si
    cele religioase, ii indeamna pe multi oameni sa caute noi experiente
    spirituale. Secularizarea societatii, afirmarea crescanda a
    individualismului si mondializarea conduc la o explozie a religiilor,
    credintelor, sectelor. Ofertele de salvare se multiplica pe o piata a
    religiosului total liberalizata, unde infloresc mixajele, inovatiile,
    sincretismele, noile misticisme, proliferand, de asemenea, sarlatanii
    de tot felul ai religiozitatii.

    Supranaturalul ia adesea
    locul divinului si nu mai conteaza nici coerenta, nici Dumnezeul caruia
    i te inchini: fiecare cauta ceea ce ii face lui bine. Fata de cei 2,1
    miliarde de crestini din lume, numarul non-religiosilor, al
    agnosticilor sau ateilor se ridica la 1,1 miliarde. Budisti sunt 376
    milioane, adeptii Baha'i sunt 7 milioane, iar scientologi sunt 500.000.
    Cifrele sunt oferite de Enciclopedia Britanica.

    Budismul
    Din
    ce in ce mai multi contemporani sunt atrasi de noi cai spirituale.
    Cercetatorii constata ca, intre ele, budismul are o pondere insemnata.
    Ceea ce le ofera aceasta doctrina, pe care o percep nu neaparat ca pe o
    religie, este o filozofie a detasarii si un raspuns la angoasele
    existentiale.
    In Europa, Franta este tara in care budismul a patruns
    cel mai mult: in 25 de ani, s-au infiintat aproape 200 de manastiri si
    nuclee de iradiere. Atat tibetanii, cat si budistii zen au aici cele
    mai importante centre. Si comunitatea practicantilor a crescut: s-a
    dublat intre 1976 si 1986 de la 200 000 la 400 000 de adepti, pentru ca
    in 1997 sa ajunga la 600 000.

    Aceaste statistici au fost
    elaborate de Uniunea Budista din Franta (UBF) si validate de Ministerul
    de Interne. Dupa catolici, musulmani (in jur de 4,5 milioane),
    protestanti (950 000) si aproape la egalitate cu evreii, budistii
    constituie al cincilea grup religios al tarii, inaintea ortodocsilor
    (520 000, dintre care 350 000 sunt armeni). Un sondaj Sofres a relevat
    faptul ca budismul se afla pe locul al treilea in preferintele
    spirituale ale francezilor: la intrebarea "Care este religia pe care o
    preferati?", 5% din cele doua milioane de subiecti in varsta de peste
    18 ani s-au declarat pentru budism.

    Totul a inceput prin anii
    60. Sociologul Frdric Lenoir este de parere ca succesul budismului
    tine, in primul rand, de prezenta maestrilor tibetani sau zen. Franta a
    fost in mod special "rasfatata" gratie unor mecena "convertiti", asa
    cum a fost miliardarul anglo-saxon Bernard Benson care, de la
    instalarea lui in Dordogne la inceputul anilor 70, a invitat mai multi
    lama tibetani exilati in India sa vina si sa isi ofere invatatura. N-a
    trecut mult si imigratia masiva a refugiatilor asiatici - in principal
    vietnamezi si cambodgieni - a sporit considerabil cifrele din
    statisticile budismului, caruia ii furnizeaza si astazi peste doua
    treimi dintre adepti. Nu trebuie sa treaca neobservata si o dinamica
    extrem de semnificativa: adeziunea crescanda a francezilor, chiar daca
    acestia nu sunt deocamdata decat cateva zeci de mii.

    Fenomenul
    este prezent in toate categoriile sociale: de la someri la conducatori
    de mari intreprinderi. Dar apare cu pregnanta in clasele mijlocii de la
    orase: se constata preponderenta medicilor, cercetatorilor, artistilor,
    profesionistilor in domeniul comunicarii (invatamant si jurnalistica)
    si a angajatilor de la diverse firme. De asemenea, femeile sunt atrase
    intr-un procent sensibil mai mare (in medie 60%) de aceasta religie
    care este prin excelenta una a non-violentei si respingerii
    conflictelor.

    Baha'i
    Inca de la inceputurile sale, acum
    aproape doua secole, credinta Baha'i a sustinut idei revolutionare
    pentru acea epoca, mai ales tinand seama ca a izvorat dintr-un mediu
    islamic: egalitatea dintre sexe, compatibilitatea dintre stiinta si
    religie, relativitatea adevarului (inclusiv a celui religios),
    unicitatea fiintei umane.

    Originar din orasul persan Shiraz,
    primul sau lider religios, Ali-Muhammad Shirazi (1819-1850), supranumit
    Bab ("poarta", aluzie la poarta deschisa spre o noua era), declara ca
    este Mihdi ("cel condus de Dumnezeu"), incarnarea sperantelor
    escatologice ale musulmanilor siiti. Acuzat de "deviere religioasa",
    este arestat la Tabriz in 1848, propriii sai adepti crezand pe atunci
    ca babismul nu insemna decat o simpla reforma a islamului, scrie
    William S. Hatcher, matematician, filozof si profesor la Universitatea
    Laval din Quebec, intr-un articol publicat de Le Monde diplomatique.

    Scandalul
    a luat amploare in momentul cand o cunoscuta poetesa, Tahirih, despre
    care se spune ca a refuzat cererea in casatorie a sahului, a indraznit
    sa-si scoata in public traditionalul val, anuntand ca nu-l va mai purta
    niciodata. In plus, ea sustinea egalitatea dintre sexe si ideea sosirii
    unor noi vremuri pentru umanitate. Noua credinta ameninta intreaga
    traditie aparata de integrismul islamic, motiv pentru care au urmat
    represalii sangeroase din partea autoritatilor religioase si politice
    ale tarii: adeptii masacrati, Bab impuscat, iar Tahirih strangulata.

    In
    acel moment, stafeta a fost preluata de Mirza Husayn-Ali (1817-1892),
    care si-a luat numele de Baha'u'llah ("gloria Domnului"). Fiu al unor
    nobili din Teheran, a fost, din cauza credintei sale, exilat la Bagdad,
    apoi la Constantinopol si, in final, in Palestina. Declarand ca este
    "cel prin care se va manifesta Dumnezeu", el relanseaza noua credinta,
    numarul adeptilor crescand. In timpul sederii sale la Bagdad, incepe
    redactarea unor texte care vor constitui baza credintei Baha'i. Una
    dintre primele sale lucrari, "Cartea certitudinii" (1853), expune
    conceptia Baha'i referitor la relativitatea si evolutia fenomenului
    religios de-a lungul istoriei.

    Bazandu-se pe fapte istorice si
    pe textele sacre ale religiilor mozaica, crestina si musulmana,
    Baha'u'llah ofera o noua interpretare a vietii colective a umanitatii,
    interpretare opusa oricarui fel de absolutism sau integrism religios.
    Credinta Baha'i va fi din acest moment perceputa ca o sfidare nu numai
    de catre fundamentalistii musulmani, ci de toti integristii, indiferent
    de religie.

    Conform conceptiei lui Baha'u'llah, menirea
    religiei, care nu trebuie sa fie inteleasa nici ca o credinta, nici ca
    o ideologie, este aceea de a crea raporturi de adevarata fraternitate
    intre toti oamenii. De asemenea, asa cum o teorie stiintifica este
    apreciata dupa rezultatele sale cuantificabile, tot asa o religie, care
    nu este un scop in sine, trebuie judecata dupa capacitatea ei de a
    promova iubirea si unitatea intre credinciosi. Ea reprezinta, pe de o
    parte, o relatie autentica intre Dumnezeu si om si, pe de alta parte,
    intre toate fiintele umane. In acest cadru, fanatismul nu are loc: o
    crima ramane o crima, indiferent daca a fost facuta in numele Domnului.


    Baha'u'llah a interzis, de altfel, orice recurgere la forta
    pentru impunerea doctrinei Baha'i, apreciind ca tocmai crimele comise
    in numele unui ideal suprem reprezinta contradictia interna
    fundamentala a istoriei umanitatii.

    Astazi, credinta Baha'i are
    aproximativ sapte milioane de adepti in peste 235 de state sau regiuni
    de pe intreg cuprinsul globului, textele sale fiind traduse, cel putin
    in parte, in peste 800 de limbi. Din 1948, comunitatea internationala
    Baha'i a fost acreditata la ONU ca organizatie neguvernamentala.
    Conform statisticilor, aceasta religie este, dupa crestinism, cea mai
    raspandita din lume din punct de vedere geografic. In unele state, cum
    ar fi Brazilia, guvernul a salutat contributia Baha'i la evolutia
    societatii, dar in cea mai mare parte a tarilor musulmane adeptii
    acestei credinte sunt persecutati.

    Scientologia
    Cultul
    tehnicii, mistica intemeierii: Biserica scientologica afirma ca pentru
    om problema este omul insusi. Ca urmare, ar trebui "eliberat" de
    imperfectiunile, dependentele si slabiciunile sale. De fapt, de propria
    sa...umanitate. Pentru a reabilita totusi umanitatea, scientologia
    propune inlocuirea ei cu "techs", respectiv tehnici capabile sa-i
    confere putere. Exista "tech" pentru a gandi, a comunica, a vinde,
    pentru cuplu etc.

    Aceste "tech" sunt opera unui american,
    Lafayette Ronald Hubbard (1911-1986), prolix autor de romane
    stiintifico-fantastice, dar si geniu mitoman. El se considera singurul
    care, cu pretul vietii, a gasit "drumul spre libertatea totala".
    "Tehnica standard" pe care a dobandit-o datorita acestei experiente
    este, spune el, "eliberatoare". Dar ea conduce, de fapt, la servitute,
    caci reduce individul la un ansamblu de tehnici, transformandu-l
    intr-un specimen a carui identitate se bazeaza pe norme. Scientologia
    profaneaza astfel ceea ce se considera in general ca sacru (umanul,
    relatia sociala) si sacralizeaza in schimb profanul (banul, tehnica,
    piata). Ea propune "tehnici" cu scopul de "a evita jocuri irationale,
    cum ar fi grevele care perturba productia si bunele raporturi sociale
    din intreprindere".

    Acest tip de discurs este bine primit de
    multe companii multinationale, fapt dovedit de lungile liste de clienti
    care utilizeaza, spun scientologii, "tehnicile" lor de studiu - General
    Motors, Citron, Lancome, Mobil Oil, Epson, Volkswagen etc. - sau de
    intreprinderile care sprijina Fundatia drumului fericirii - Coca-Cola,
    McDonald's etc. Cele 17 colegii de administratie "Hubbard", destinate
    invatarii "tehnicii" managementului, sunt pline de cursanti. Dupa
    Statele Unite, Marea Britanie, Australia si Elvetia, Rusia are si ea
    patru asemenea colegii, care pregatesc circa 350 de cadre superioare pe
    luna. Pana acum, in intreaga lume au fost formate aproape 170 000 de
    cadre. Biserica pretinde ca are sase milioane de adepti in lume, dar ea
    ii contabilizeaza pe consumatorii fiecaruia dintre produse (carti,
    scolarizari): doar cateva zeci de mii de persoane au ajuns pana la
    nivelurile secrete.

    Scientologia are un singur scop: sa
    conceapa, sa fabrice si sa vanda bunuri de salvare (mantuire). Adeptii
    sunt formati pentru a recruta la randul lor. In paralel, ei invata
    sa-si infranga propria rezistenta la cumpararea de produse. La cursuri
    - propuse si marilor intreprinderi - se preda "vanzarea sacra".
    Fericirea (religioasa) este aici proportionala cu consumul (comercial).

    In
    spatele fatadei sale religioase, scientologia ascunde o militarizare
    crescanda. Dianetica se prezenta in 1950 ca o disciplina stiintifica si
    terapeutica. Ea a suscitat imediat opozitia corpului medical, mai ales
    a celui din domeniul psihiatriei. Hubbard dezvolta atunci dimensiunea
    religioasa cu scopul de a beneficia de protectia primului amendament al
    Constitutiei americane si, evident, de exonerare fiscala. Dupa ce a
    abandonat, in 1966, conducerea administrativa pentru a se consacra
    cercetarilor, el se imbarca pe o flotila si infiinteaza "See Org"
    (organizatie maritima), adevarat ordin paramilitar.

    In
    cosmogonia Bisericii scientologice, oamenii ar fi "thetani" (principiu
    spiritual nemuritor), care, dupa ce au creat universul, ar fi cazut in
    cursa propriei creatii. "Thetanul", redevenit "operant" ("OT"), ar
    domina materia, energia, spatiul si timpul. Pentru aceasta, adeptul
    trebuie sa se purifice de toxinele, drogurile si radiatiile sale, apoi
    de "telurile gresite" (obiective ce nu sunt "tech"), de "valentele"
    sale (identitate culturala, imagini impuse in cadrul familial,
    prietenii ne-"tech"). Astfel, el descopera in cursul "nivelurilor
    secrete" ca nu este singur in fiinta sa, ci ca mii de alte identitati
    au venit sa convietuiasca in el acum cateva "trilioane de ani". Va
    trebui sa se debaraseze de ele prin intermediul unei forme de exorcism
    "tech", care nu are sfarsit.

    Scientologia raspandeste o
    ideologie a refuzului slabiciunilor, a dispretului fata de tot ce este
    slab. De aici critica sa la adresa statului-providenta si a
    sindicalismului, dar si a propunerilor de management. Se vrea
    apolitica, dar propovaduieste un ultraliberalism nedemocratic.
    Considera ca democratia (gandirea colectiva) este o manifestare a
    "mentalului reactiv" (un fel de subumanitate a noastra).

    Ca
    toate celelalte evaluari scientologice, aprecierile politice sunt
    redate printr-o valoare numerica pe "scara tonurilor". Stapanirea a 40
    de "niveluri de ton" iti permite sa influentezi starea psihica a
    subiectilor. Oamenii aflati sub nivelul 2,0 ar trebui privati de
    drepturi civile. Subversiunea "rosie" ocupa locul cel mai de jos (intre
    1,1 si 1,3 pe "scara tonurilor") pentru ca preconizeaza sisteme de
    asistenta distrugatoare pentru initiativa privata si bogatie.




    Anunţă-ţi prietenul:

    Categoria: Necategorizate | Publicat de: magnetic_music (23/02/2010) | Autor: magnetic_music
    Vizualizări: 299 | Tag-uri: secta, credinta, religie | Rating: 0.0/0
    Doar utilizatorii înregistraţi pot adăuga comentarii.
    [ Înregistrare | Logare ]
    Anunţuri Google
    Parteneri
    Publicitate