Cum să faci impresie bună la interviu? [română/text]
Stii deja ca prima impresie este cea mai importanta. Acelasi
lucru este valabil si pentru interviul de angajare. Managerii isi
recunosc viitorii angajati dupa prima strangere de inima si dupa cateva
intrebari. Expertii sustin ca, desi interviurile dureaza destul de
mult, angajatorii isi aleg oamenii chiar din primele 10 minute. Cum
poti sa faci insa o impresie buna intr-un timp atat de scurt, fara sa
ai ocazia de a te recomanda corespunzator?
Interviul incepe din momentul in care ai facut cunostinta cu
angajatorul, asa ca inca de la inceput trebuie sa dovedesti entuziasm
si incredere in tine. Primele minute ale discutiei determina si tonul
interviului; ar fi indicat sa te pregatesti pentru acele intrebari care
vor sa para mai mult o conversatie nevinovata decat un proces de
angajare.
Pregateste un raspuns la urmatoarele intrebari:
De ce te afli aici?
Ce poti sa faci pentru noi?
Te incadrezi in profilul angajatului pe care il cautam? (te potrivesti cu valorile si stilul de lucru promovat de compania noastra?
Ce te face diferit de ceilalti candidati? (esti pregatit sa iti dai tot interesul pentru lucru?)
Intrebarile potrivite trebuie sa contina propriile tale experiente
– „povestioare” simple care sa descrie modul in care ai reusit sa
rezolvi o situatie dificila, sa conduci o echipa, sa respecti un
termen-limita etc.
Intrebarile de mai sus insa nu iti vor fi adresate in forma respeciva,
ci vor fi fi formulate intr-un mod absolut nevinovat, imbracand o alta
forma:
„Spune-mi cate ceva despre tine” – cu
alte cuvinte, angajatorul vrea sa stie ce poti sa faci pentru compania
respectiva, cum poti aduce ceva nou si cum poti imbunatati rezultatele
firmei pentru care vrei sa lucrezi.
„Ce stii despre noi?” – angajatorul
vrea sa stie de ce esti acolo, daca ai fost interesat sa stii mai multe
despre firma pentru care ai aplicat sau „vanezi” doar salariul.
Interesul tau ii va influenta si perfomantele, asa ca angajatorul cauta
in primul rand o persoana care ia ii place ceea ce face si va face
totul pentru a avea rezultate bune.
„Care sunt cele mai importante realizari ale tale pana acum?”
– in mod evaziv, angajatorul vrea sa stie care sunt performantele tale,
cum ai reusit sa te faci remarcat, daca esti un om de top sau te
situezi printre angajatii mediocrii si evident, ce aduci in plus fata
de ceilalti.
„De ce ar trebui sa te angajam?”
– de ce tu si nu altcineva? Angajatorul cauta o persoana pasionata de
ceea ce face, muncitoare, care nu se teme sa stea peste program sau sa
lucreze in weekend daca are de terminat un proiect important. In
conditiile in care competitia este din ce in ce mai mare, angajatul
perfect este cel care este dispus sa lucreze mai mult decat ceea ce
scrie in fisa postului.
Fa-ti temele
Sunt unii angajati care nici macar nu mai stiu la cate joburi au
aplicat. In conditiile acestea, se prezinta la interviu fara sa stie
nimic despre compania respectiva, insa managerul are nevoie de o
persoana loiala, dedicata muncii sale.
Chiar daca in primul rand vizezi salariul, sunt sanse slabe sa
obtii un job de top daca nu stii nimic despre postul respectiv. Afla
care este profilul companiei, care este pozitia acesteia pe piata, ce
servicii ofera, care sunt competitorii si nu ezita sa iti demonstrezi
cunostintele. Este unul dintre modalitatile prin care poti face
impresie buna din prima. Arata-ti entuziasmul si dorinta de a lucra
pentru respectiva firma si sustine-ti atitudinea cu cateva detalii
despre jobul care te motiveaza in mod deosebit.
Cunoaste-ti rolul
Rolul tau nu este cel al cautatorului de joburi, ci al omului care
rezolva problemele angajatorului. Ca viitor angajat perfect, stii de ce
te afli la interviu, si de asemenea, ai si calitatile necesare pentru
a-ti atinge scopurile. Odata ce ai inteles pozitia in care te afli, vei
folosi aceasta aitudine pentru a raspunde in mod eficient intrebarilor
ce ti se adreseaza chiar din primele minute de interviu.