Daca aveti grija sa munciti la modul in care lumina si umbrele sunt dispuse in desenul dvs, acesta va capata volum si adancime. Orice obiect este vizibil pentru ca reflecta lumina.Pus sub diferite lumini, un peisaj va fi mai mult sau mai putin apreciat. O lumina slaba pe timp de ploaie nu va fi perceputa in acelasi mod ca si culorile cerului de vara.
Umbrele
Umbrele poseda culoarea obiectului asupra caruia este proiectata umbra. De asemenea, umbra poate dobandi o culoare provenind de la un obiect din vecinatate.
Lumina
Inainte de a desena un obiect , priviti lumina: de unde vine? unde cad umbrele? Este naturala, artificiala,, puternica, discreta, bogata in culoare, fada, directa sau difuza? Lumina puternica da contraste puternice si umbre pronuntate, intunecate. Daca lumina e filtrata, difuza sau slaba, culorile obiectelor vor fi uniforme, mai putin contrastate.
Directia luminii si a umbrelor
Directia luminii poate insufleti obiectul pe care il desenati. Din fata, ea diminueaza volumele si umbrele. Obiectul este curat, limpede si fara mister. In contre jour, obiectul nu mai emana lumina si opera devine misterioasa. O lumina din profil da mai multa forta subiectului si aduce contrast operei. O lumina care provine de deasupra, dintr-o parte va da un ecleraj uniform si fara umbre importante sau jenante.
O lumina care provine din partea de jos (contre plongé) e specifica unui stil mai putin folosit care are efecte imediat observate. Sursa de lumina va orienta toate umbrele asupra subiectului . Mai multe surse luminoase creeaza mai multe umbre ale unuia si aceluiasi obiect.