Iata cel mai subtil si mai complex tip de contrast. Contrastul simultan se intampla numai in ochii nostri, nu pe suprafata colorata propriu-zisa, de aceea el nu poate fi surprins si nici ilustrat prin fotografii. Leonardo Da Vinci a fost primul care a observat faptul ca, prin alaturare, culorile se influenteaza reciproc. Mult mai tarziu pictorii au inceput sa utilizeze aceasta observatie pentru a genera efecte vizuale nebanuite. In esenta, contrastul simultan este proprietatea unei culori (cu cat este mai pura culoarea cu atat aceasta proprietate este mai puternica) de a vira tonurile neutre cu care vine in contact catre complementara sa. In imaginea de alaturi, suprafata calda, aproape oranj a pamantului influenteaza albul de deasupra, ochii nostri percepand albul mult mai rece, aproape spre albastru. Culorile nu influenteaza numai tonurile neutre cu care vin in contact, ci si culorile cu o calitate mai slaba sau care se regasesc intr-o cantitate mai mica, facandu-le sa ne apara mai reci sau mai calde in functie de opusul lor.
Acest tip de contrast se afla in stransa legatura cu contrastul complementarelor, iar in amenajarile interioare el va aparea de la sine la utilizarea acestora.